၁၉၇၉ မွာ ဆိုဗီယက္ၿပည္ေထာင္စု ရဲ႕တင့္ကားေတြ၊လက္နက္ကိုင္တပ္ဖြဲ႔ေတြ အာဖကန္နစၥတန္ကို က်ဴးေက်ာ္သိမ္းပိုက္လိုက္ေတာ့
၁၉၈၀ ဆိုဗီယက္ၿပည္ေထာင္စုမွာ က်င္းပတဲ့ အိုလံပစ္ပြဲေတာ္ကို အေမရိကန္ၿပည္ေထာင္စု ရဲ႕သမၼတ ဂ်င္မီကာတာကသပိတ္ေမွာက္ဖို႔ဆံုးၿဖတ္ခဲ့တယ္။
၂၀၀၁ ခုႏွစ္ အေမရိကန္အေနာက္ၿခမ္း၊ ဆီရဲ႕တယ္ၿမိဳ႕မွာ က်င္းပတဲ့ကမၻာ့ကုန္သြယ္ေရးညီလာခံမွာ တရုတ္ၿပည္ကို WTO ထဲကိုဝင္ခြင့္မေပးဖို႔ခ်ီတက္ေတာင္းဆိုဆႏၵၿပပြဲေတြ၊အဓိကရုဏ္းႏွိမ္နင္းေရး ရဲေတြနဲ႔ ဆႏၵၿပသူေတြႀကားကရိုက္ပြဲေတြကိုႀကည့္ၿခင္း
အားၿဖင့္ အေမရိကန္ၿပည္ေထာင္စုဟာတရုတ္ၿပည္ကို WTO ( World Trade Organization) ထဲကိုဝင္ခြင့္ေပးေတာ့မယ္ဆိုတာ
သိေနႀကတယ္။ က်ေနာ္တို႔နယူးေယာက္အထက္ပိုင္းေဒသတကၠသိုလ္ေတြမွာ ပီကင္းအိုလံပစ္ပြဲကို ဆန္႔က်င္တဲ့လႈပ္ရွားမႈ႔ေတြ
လုပ္ခ်င္လားလို႔ ၿမန္မာ့အေရးနဲ႔တိဘက္အေရးကိုေထာက္ခံကူညီေနတဲ့ေက်ာင္းသားေတြကေမးလာတယ္။
က်ေနာ္က “ ပီကင္းအိုလံပစ္ပြဲ ကို စီးပြားေရးလုပ္ပိုင္ခြင့္ရထားတဲ့ကုမၼဏီေတြကိုစာရင္းလုပ္ကြာ၊ အဲ့ဒီေကာင္ေတြကိုပါေဖၚထုတ္ဆန္႔က်င္ပစ္လိုက္၊ ၿပီးရင္အေမရိကန္သမၼတ ေဂ်ာ့ဘုရွ္ ကိုလည္းစာေရး။ဘာၿဖစ္လို႔ ၂၀၀၁ ခုႏွစ္ WTO အစည္းအေဝးမွာတရုတ္ကိုအဖြဲ႔အဝင္အၿဖစ္ဝင္ခြင့္ရဖို႔လက္မွတ္ထိုးေပးခဲ့တာလည္း”လို႔။
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ခ်ိဳင္းနား အနာေလာ္ဂ်ီ
ပီကင္းရီဗ်ဴး ( Bejin Review) အပတ္စဥ္စာေစာင္ ကိုက်ေနာ္တို႔ပံုမွန္ဖတ္ၿဖစ္ခဲ့တယ္။ အဓိကရည္ရြယ္ခ်က္ က တရုတ္ႏို္င္ငံ နဲ႔ အေနာက္အုပ္စု ရဲ႕ေၿခလွမ္းေတြ ၊ကုန္သြယ္မႈေတြ၊ ရွန္ဟိုင္း နဲ႔ ပီကင္းက မတူတဲ့ တရုတ္ႏို္င္ငံေရးသမားေတြ၊ ပညာတတ္ေတြရဲ႕ အယူအဆေတြကိုသိခ်င္လို႔ပါ။
ဖတ္ၿဖစ္ေတာ့လည္းေဒါသၿဖစ္ခဲ့ရတယ္။
ဒီမိုကေရစီေရးကို ေထာက္ခံတယ္ေၿပာေနတဲ့ ႏို္င္ငံေတြကလည္း လူ႔အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္မႈ ကို ဆက္တိုက္လုပ္၊ ေနတဲ့ တရုတ္ၿပည္ ရဲ႕ က်ယ္ၿပန္တဲ့ ေစ်းကြက္ေတြကို မ်က္စာပစ္ေနႀကသလို၊ တရုတ္ကြန္ၿမဴနစ္ေခါင္းေဆာင္ေတြကလည္း၊
“ ဇိမ္ခံေနတာကို ရွက္ပါ၊ တိုင္းၿပည္အတြက္အလုပ္လုပ္ပါ” လို႔သာေအာ္ဟစ္ေနတာ သူတို႔ရဲ႕သားသမီးေတြကို အေမရိက က တကၠသိုလ္ ေတြဆီပို႔ၿပီး အနာဂတ္အတြက္ၿပင္ဆင္ေနႀကတာမို႔လား။ တိန္႔ေရွာင္ဖိန္သားအႀကီး က က်ေနာ္တို႔ေရာက္ေနတဲ့ နယူးေယာက္ အထက္ပိုင္း
ေဒသ က ရိုခ်က္စတာတကၠသိုလ္ က ရူပေဗဒ ကို ေဒါက္တာဘြဲ႔ ယူသြားသလို၊ က်န္စီမင္း နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ေသြးရင္းေဆြမ်ိဳးေတြ ကလည္း ေရးတကၠသိုလ္ ေတြဆီကိုပို႔ခဲ့တယ္မို႔လား။ က်ေနာ့္သူငယ္ခ်င္းေတြကေတာ့ တခါတေလ ပီကင္းရီဗ်ဴးစာေစာင္ကုိ ဖတ္ၿပီးဟာသလုပ္ေလ့ရွိတယ္။ “ သူတို႔က တႏို္င္ငံ နဲ႔ တႏို္င္ငံ စီးပြားေရးလုပ္ႀကတယ္ ဆိုတာ သူမ်ားၿပည္တြင္းေရးကုိ
စြက္ဖက္တာမဟုတ္ဘူး၊ တေယာက္ နဲ႔တေယာက္အက်ိဳးစီးပြားကို ကူညီႀကတာေနမွာပါ” တဲ့
က်ေနာ္က- တရုတ္ၿပည္ အတိတ္သမို္င္း နဲ႔ဆင္တူမ်ိဳးကြဲၿဖစ္စဥ္ “China Analogy” ဆိုတဲ့ အၿဖစ္အပ်က္ေလးတခုကိုေၿပာၿပ
ႀကည့္တယ္။ ၁၉၅၆ တံုးက ဟန္ေဂရီ မွာ ေတာ္လွန္ေရးၿဖစ္ေတာ့ ဆိုဗီယက္ေခါင္းေဆာင္ၿဖစ္တဲ့ ခရူးရွက္ကဘယ္လိုတုန္႔ၿပန္ရမလဲ ဆိုတာာအက်ပ္ရိုက္ေနတံုး၊ စဥ္းစားေနတံုးမွာ တရုတ္ၿပည္က ဥကၠဌႀကီးေမာ္စီတံုးက
” အရင္းရွင္ေတြေသြးထိုးေပးတဲ့အယူအဆေတြကိုေခ်မႈန္းပစ္ေတာ့” လို႔တိုက္တြန္းလိုက္တယ္။ ခရူးရွက္ နဲ႔ ဘလက္စညက္တို႔ကလည္း
လက္သံေၿပာင္စြာေခ်မႈန္းခဲ့တယ္။ ( စစ္ေအးတိုက္ပြဲ ကာလတံုး က မွတ္တမ္းေတြ၊ ေခါင္းေဆာင္ေတြ ရဲ႕ ေၿပာေရးဆိုခြင့္ ရိွသူေတြ အင္တာဗ်ဴးထားတဲ့ဟာေတြ၊ ဝန္ခံခ်က္ေတြ တကၠသိုလ္ေက်ာင္း စာႀကည့္တိုက္ေတြမွာ ရိွပါတယ္။) ၁၉၆၈ မွာ ဆိုဗီယက္ေခါင္းေဆာင္ ဘရက္စညက္က ခ်က္ကိုစလိုဗက္ကီးယား ရဲ႔ ပါရာေဂြးေႏြဦး လႈပ္ရွားမႈကိုေခ်မႈန္းၿပီး၊ ဆိုဗီယက္တပ္ေတြ ခ်က္ကိုသလိုဗက္ကီးယားကို
က်ဴးေက်ာ္ခဲ့ႀကတယ္။သိတ္မႀကာဘူး။
တရုတ္ၿပည္ထဲမွာ ပါရာေဂြးႏြဦးလႈပ္ရွားမႈလိုၿဖစ္မွာကိုေႀကာက္တဲ့ “ေမာ္” က ယဥ္ေက်းမႈေတာ္လွန္ေရးကိုစတင္ၿပီး၊
ၿပန္လည္ၿပင္ဆင္ေရးသမားေတြ လို႔ထင္တဲ့သူေတြကိုေခ်မႈန္းဖို႔အတြက္ လက္ဦးမႈယူတဲ့အစီအစဥ္ေတြကို ၿပဳလုပ္ခဲ့တယ္။
ခုလည္းအဲ့ဒီလိုသမိုင္းလိုၿဖစ္ရပ္ေတြကၿပန္လာပါတယ္။ ဗမာၿပည္မွာ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္၊ ရဟန္းေတာ္ေတြဦးေဆာင္တဲ့လႈပ္ရွားမႈတခုၿဖစ္ေတာ့ တရုတ္အာဏာပိုင္ေတြက ဗမာအစိုးရကို တိုင္းၿပည္တည္ၿငိမ္မႈရေအာင္လုပ္ေတာ့ လို႔ တဘက္လွည့္နဲ႔ေခ်မႈန္းခိုင္းတယ္။ ေနာက္- တိုင္းၿပည္တြင္းမွာ တိဘက္ အေရးေတာ္ပံု ကို အင္အားသံုးႏိွပ္ကြပ္ေၿဖရွင္းတယ္။ ( ဗမာၿပည္က ရွစ္ေလးလံုးအေရးေတာ္ပံု နဲ႔ တီယန္မင္ရင္ၿပင္ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈ တံုးကလည္း ဒီလိုပဲတူညီမႈေတြ-ဆက္စပ္ေနတယ္) တရုတ္သမိုင္း ရဲ႕ တုန္႔ၿပန္မႈၿဖစ္ရပ္တူေတြကို China Analogy လို႔ေခၚႀကတယ္။ တခုေတာ့ရိွတယ္။ ဥကၠႀကီးေမာ္လက္ထက္တံုးက တရုတ္ႏိုင္ငံ ရဲ႕မီဒီယာေတြမွာ ေနဝင္းအစိုးရကိုဆန္႔က်င္ရႈံ႕ခ်ေနတဲ့အသံေတြၿပည့္ႏွက္ေနခဲ့တယ္။
စစ္အာဏာသိမ္းအစိုးရကို တရုတ္ႏိုင္ငံကလက္မခံခဲ့ေပမဲ့၊ ေနာက္မ်ိဳးဆက္ေတြလက္ထက္မွာ တရုတ္ရဲ႕ႏိုင္ငံၿခားေရးမူဝါဒေတြက
ေၿပာင္းလဲသြားခဲ့တယ္။ ကူညီခဲ့ဖူးတဲ့လူေတြကိုေက်းဇူးတင္သလို၊ အိမ္နီးခ်င္းေကာင္းမပီသလြန္းတဲ့ တရုတ္ႏိုင္ငံရဲ႕
လက္ရိွေခါင္းေဆာင္ေတြကို သမိုင္းကတခ်ိန္မွာအက်ဥ္းတန္စြာဒဏ္ခပ္ႀကပါလိမ့္မယ္။
တကယ္ေတာ့-တရုတ္ႏို္င္ငံ က သူမ်ားတိုင္းၿပည္ ရဲ႕ၿပည္တြင္းေရးကိုဝင္ေရာက္မစြက္ဖက္ဘူးေၿပာတာရယ္စရာေကာင္းပါတယ္။
အပိုင္း(၂)
တိဘက္အေရးေတာ္ပံုၿဖစ္ေတာ့ ကေနဒါ ႏို္င္ငံမွာ တရုတ္အစိုးရကိုေထာက္ခံသူေတြ လူ(၄၀၀) က “တဘက္သတ္ဝါဒၿဖန္႔မႈေတြကိုမယံုနဲ႔၊ တိဘက္ဟာ တရုတ္ၿပည္ရ႔ဲ အၿမဲပိုင္ဆိုင္တဲ့နယ္ေၿမၿဖစ္တယ္။” လို႔ဆိုႀကသလို၊ တိဘက္ေတြကလည္း တရုတ္ ရဲ႕က်ဴးေက်ာ္မႈ ရႈတ္ခ်ၿပီးလြြတ္ေၿမာက္ေရးအတြက္ၿပင္ဆင္ႀကတယ္။ လႈပ္ရွားႀကတယ္။ ေသခ်ာတာတခုေတာ့ ရိွတယ္။ တရုတ္အစိုးရ ရဲ႕ အင္အားသံုးေခ်မႈန္းတဲ့၊ ရိုင္းစိုင္းတဲ့ တုန္႔ၿပန္မႈေတြကို ဘယ္သူကမွ လက္မခံႀကဘူး၊
ဒါေပမဲ့ တိဘက္အေရးလႈပ္ရွားေနသူေတြဘက္ကလည္းသမိုင္းကို ခ်က္အလက္ပိုင္ပိုင္ႏိုင္ႏိုင္ေၿပာသင့္တယ္။
က်ေနာ္တို႔က တိဘက္ၿပည္သူေတြရဲ႕လႈပ္ရွားမႈကိုေထာက္ခံတယ္။ တရုတ္အစိုးရ ရဲ႕ လက္လြတ္စပယ္ေၿဖရွင္းမႈ ကို ခါးခါးသီးသီးဆန္႔က်င္တယ္။ (၁၇) ရာစု ခ်င္ မင္းဆက္ ( Qing Dynasty) က အေႀကာင္းကို မိတ္ဆက္ေပးခ်င္တယ္။ ၁၉၁၁ ခုတံုးက တိဘက္လူမ်ိဳးေတြ ရဲ႔ လြတ္လပ္ေရးေႀကၿငာမႈအေပၚပ်က္ကြြက္ခဲ့တဲ့ အေနာက္အုပ္စုအပါအဝင္ ႏို္င္ငံအားလံုး ကို ၿပန္ၿပီးေမးခြန္းတခု
ေမးခ်င္တယ္။ “ ၂၀ ရာစုအဝင္မွာ-- ကိုလိုနီႏိုုင္ငံေတြလြတ္ၿမာက္ဖို႔-ခင္ဗ်ားတို႔ ေခါင္းခါ ခဲ့တဲ့ ခုႏွစ္ေတြ-ခုေတာ့ ေသြးေခ်ာင္းစီးေနၿပီေပါ့” လို႔
ဥေပကၡာၿပဳခံရတဲ့ ႏို္င္ငံ ( သို႔မဟုတ္) တိဘက္
ဘီစီ (၄၀၀၀) မွာ တရုတ္မ်ိဳးႏြယ္စုေတြ နဲ႔ တိဘက္-ဗမာ မူလပထမမ်ိဳးႏြယ္စုေတြ (Proto-Tibeto-Burman) ရဲဲ႕ဘာသာေဗဒေတြစတင္
ကြဲလာခဲ့တယ္လို႔သမိုင္းပညာရွင္ေတြကယူဆႀကတယ္။ တရုတ္မ်ိဳးႏြယ္ေတြ ၿမစ္ဝါခ်ိဳင့္ဝွမ္းတေလ်ာက္တၿဖည္းၿဖည္းႀကီးထြားလာၿပီး
အေၿခခ်ဖို႔ႀကိဳးစားးေနခ်ိန္မွာ၊ တိဘက္-ဗမာမ်ိဳးႏြယ္စုေတြကေရႀကည္ရာၿမက္ႏုရာအရပ္ေလးမ်က္ႏွာေလ်ာက္သြားလည့္လည္ေနထိုင္
ခဲ့ႀကတယ္။ ေအဒီ (၅၀၀)မွာ တိဘက္မ်ိဳးႏြယ္ေတြ ဗမာမ်ိဳးႏြယ္ေတြ နဲ႔ကြဲထြက္သြားခဲ့တယ္။
တိဘက္ကုန္းၿမင့္ေဒသ ဟာအၿမင့္ေပ ( ၁၆၀၀၀) မွာတည္ရိွေနတဲ့အတြက္ “ကမၻာရဲ႕အမိုး” လို႔သမိုင္းပညာရွင္ေတြက ေခၚႀကတယ္။
သူ႔ပတ္ဝန္းက်င္မွာ- ယန္စီ၊ မဲေခါင္၊ ၿမစ္ဝါ၊ သံလြင္၊ ဘရာမာပူထာ ( တိဘက္ၿပည္ထဲ ကိုအဓိကစီးဆင္းတဲ့ၿမစ္) အပါအဝင္ ၿမစ္ေပါင္း (၈) စင္းေက်ာ္စီးဆင္းတယ္။ တခ်ိဳ႕ ကအာရွတိုက္အလယ္ပိုင္းေဒသမွာပါတယ္လို႔ေၿပာႀကသလို၊တခ်ိဳ႕အဖြဲ႔အစည္းေတြက အာရွတိုက္ေတာင္ပိုင္းမွာ တည္ရိွတယ္လို႔ေဆြးေႏြးေလ့ရိွတယ္။
တိဘက္ေတြ ရဲ႕သမို္င္းကိုစေၿပာမယ္ဆိုရင္ (၇) ရာစု ကစတင္ေၿပာလိမ့္မယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ နမ္ရီ ဆြန္ဇန္႔ (Namri Songzen) က ပထမဆံုးတိဘက္ ကိုစုစည္းတည္ေထာင္သူၿဖစ္ခဲ့သလို၊ သူ႕ရဲ႕သားေတာ္ ဂမ္ပို (Sangtsan Gampo) က ယာလန္းၿမစ္ဝွမ္းတေလ်ာက္ ေအဒီ (၆၀၄-၆၄၉) မွာ ဘုရင္အၿဖစ္အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့တယ္။ သူ က အင္အားႀကီးမားလြန္းတဲ့ တရုတ္အင္ပါယာ တိုင္ေဇာင္း ရဲ႕တူမ အိမ္ေရွ့မင္းသမီး ဝန္႔္ခ်န္း နဲ႔လက္ထပ္
ခဲ့တယ္။ တိဘက္ အင္ပါယာဟာ (၈) ရာစုေလာက္ကတည္းက အိႏၵိယႏို္င္ငံေၿမာက္ပိုင္း နဲ႔ တရုတ္ႏိုင္ငံအေရွ႕ေၿမာက္ပိုင္း ဂန္ဆူးၿပည္နယ္
ေတြအထိ သိမ္းပိုက္ႀကီးစိုးႏိုင္ခဲ့တယ္။ ဒါေပမဲ့ကက္ရ္မီးယား နဲ႔ အာရွတိုက္အလယ္ပိုင္းကိုဆက္ဆံေရးခ်ဲ႕ထြင္ဖို႔ႀကိဳးစားတဲ့ တရုတ္စစ္ေသနာပတိ ဂါအိုရွင္းယန္စီ လက္ထက္မွာေတာ့ တိဘက္ပိုင္တဲ့ အာရွတိုက္အလယ္ပိုင္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဆံုးရႈံးခဲ့ရတယ္။
(၈) ရာစုကုန္ခါနီးမွာ တိဘက္ေတြ အန္ရွင္းပုန္ကန္မႈ ကိုအေႀကာင္းၿပဳၿပီး တရုတ္ ႏို္င္ငံၿမိဳ႔ေတာ္ ခ်န္အန္းထိ ဝင္တက္သိမ္းႀကတယ္။
ဒါေပမဲ့သိတ္မႀကာဘူး၊ တရုတ္တပ္မဟာေတြကို ဝင္တိုက္တာေႀကာင့္ဆုတ္ခြာခဲ့ရတယ္။ (၉) ရာစုမွာ တရုတ္ နဲ႔ တိဘက္ ႏွစ္နိုင္ငံၿငိမ္းခ်မ္းေရးစာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္တယ္။ အခု နာမည္ႀကီးေနတဲ့တိဘက္ၿမိဳ႔ေတာ္ လာဆာ ( Lhasa) ၿမိဳ႕ထဲက
ေဂ်ာ့ဟန္ဘုရားေက်ာင္းေရွ႕မွာရိွတဲ့ ေက်ာက္တံုးတတံုး အေပၚမွာ တိဘက္ နဲ႔ တရုတ္သေဘာတူတဲ့အရာေတြ၊ နယ္နမိတ္္မ်ဥ္းေတြကိုေရးဆြဲခဲ့ႀကတယ္။ တိဘက္ေတြ (၉) ရာစုအလယ္ထိ အာရွတိုက္အလယ္ပိုင္းကိုလြမ္းမိုးထားခဲ့တယ္။
မြန္ဂို နဲ႔ ယြန္မင္းဆက္က်ဴးေက်ာ္မႈမ်ား
၁၃ ရာစုမွာ တိဘက္ေဒသဟာ မြန္ဂိုေတြ နဲ႔ ယြန္မင္းဆက္ေတြအတြက္အာရံုစိုက္စရာနယ္ေၿမေတြၿဖစ္ခဲ့တယ္။ မြန္ဂို ေတြထဲ က ကူဗလိုင္ခန္ ရဲ႔မ်ိဳးႏြယ္ေတြ ဆက္ႏြယ္ပါဝင္ခဲ့တယ္။ ၁၆ ရာစုထိ ယြန္မင္းဆက္ေအာက္မွာ ရိွေနခဲ့ၿပီး (၁၇) ရာစုအစမွာ အာလ္တာခန္ ( Alta Khan) ကေန ဆြန္နမ္ ဂ်ပ္ဆို (Sonam Gyatso )ကို ဒလိုင္းလားမားအၿဖစ္စတင္ အပ္ႏွင္းအမည္ေပးတယ္။ “ဆြန္နမ္ ဂ်ပ္ဆို” ဆိုတဲ့ဘုန္းေတာ္ႀကီး က ဂယ္လပ္ခ္ပတ္ေက်ာင္း ( တိဘက္ဗုဒၶဘာသာေက်ာင္း) က ဘုန္းႀကီးၿဖစ္တယ္။ (၁၇) ရာစုအစမွာ ဒလိုင္းလားမား (၄) ဆက္လက္ဆက္ခံခဲ့သလို ရာစု ႏွစ္ကုန္ခါနီးမွာ ဒလိုင္းလားမား (၆) ထိဆက္ခံခဲ့တယ္။
(၁၇) ရာစု အစမွာကတည္းက ေပၚတူဂီေတြ တိဘက္နယ္ေၿမကိုအေရာက္လာၿပီ။ ခ်င္ မင္းဆက္ဘုရင္ေတြ တိဘက္နယ္ေၿမမွာ တခုၿပီးတခုေၿပာင္းခဲ့တယ္။ (၂၀) ရာစုေရာက္လာတဲ့အခ်ိန္မွာေတာ့ ၿဗိတိ (ရွ္) အင္ပါယာ နဲ႔ ရုရွားအင္ပါယာတို႔ ရဲ႕နယ္ခ်ဲ႕မႈဟာ အာရွတိုက္အလယ္ပိုင္းကိုအၿပိဳင္ေရာက္လာၿပီး တိဘက္ဟာ သူတို႔အတြက္ အႀကီးမားဆံုးဆုတခုၿဖစ္လာတယ္။
၁၉၁၁ ေအာက္တိုဘာ (၁) ရက္ေန႔မွာ ကြင့္ (ဂ္)မင္းဆက္ၿပဳတ္က်ခဲ့တယ္။
တိဘက္ က လြတ္လပ္ေရးေႀကၿငာတယ္။ ၁၉၁၂ မွာ တရုတ္အစိုးရ က လာဆာ ကို ကိုယ္စားလွယ္အသစ္ ပို႔ဖို႔ႀကိဳးစားေနတံုးမွာ တိဘက္တပ္ေတြက ၿမိဳ႕ကိုထိန္းသိမ္းထား ႏိုင္ခဲ့တာေႀကာင့္ တရုတ္တပ္စုေတြလက္နက္ခ်ရတယ္။ ဒလိုင္းလာဒမား (၁၃) ထိဆက္
လက္ဆက္ခံခဲ့ေပမဲ့ ၿဗိတိန္အပါအဝင္ ဘယ္ႏိုင္ငံ ကမွ လြတ္လပ္ေရးကိုအသိအမွတ္မၿပဳခဲ့ဘူး။ ၁၉၁၄ မွာ ၿဗိတိန္၊ တရုတ္ နဲ႔ တိဘက္ (၃) ႏိုင္ငံ အိႏိၵယ မွာ ဆင္းမလား ( Simla) စာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆိုတယ္။ ၿဗိတိန္ က တိဘက္ ကို အၿပင္ဘက္ ေဒသ နဲ႔ အတြင္းေဒသအၿဖစ္ ႏွစ္ပိုင္းခြဲဖို႔ႀကိဳးစား
ခဲ့တယ္။ ဇာတ္လမ္းစရႈပ္ေတာ့တာပါပဲ။
အပိုင္း(၃)
တရုတ္အမ်ိဳးသားေရးလႈပ္ရွားမႈ နဲ႔ တိဘက္အနာဂတ္
“ခ်င္ မင္းဆက္( Qing Dynasty) ကို ၿဖဳတ္ခ်ၿပီးတဲ့ေနာက္ လူေတြကေၿပာႀကတယ္။ က်ေနာ္တို႔အမ်ိဳးသားေရးစိတ္ဓါတ္ေတြမလိုေတာ့ဘူးတဲ့။ ဒီလိုအယူအဆဟာအင္မတန္မွားယြင္းပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔အခုေၿပာေနတာက ဟန္၊ မန္ခ်ဴး၊ တိဘက္၊ မြန္ဂို၊ ဟူရီ(အီ)-လူမ်ိဳးစုေတြပါတဲ့၊ “လူမ်ိဳးစု (၅) မ်ိဳးရဲ႕ႏို္င္ငံေတာ္” ၿဖစ္ဖို႔ေၿပာေနတာ။ က်ေနာ္ရပ္တည္ခ်က္ကေတာ့ က်ေနာ္တို႔လူမ်ိဳးစုေတြတစုနဲ႔တစုပူးေပါင္းလုပ္ကိုင္ႀကမယ္။ ယဥ္ေက်းတိုးတက္တဲ့ တရုတ္ႏို္င္ငံေတာ္တခုကို တည္ေဆာက္ႀကမယ္။ ေခတ္မွီတိုးတက္တဲ့ တရုတ္ႏို္္င္ငံေတာ္ တခုတည္းၿဖစ္သြားၿပီဆိုရင္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ “အမ်ိဳးသားေရးစိတ္ဓါတ္” ဆိုတဲ့ေဝါဟာရ ရိွစရာမလိုေတာ့ဘူးေပါ့”
ခ်င္မင္းဆက္ က်ဆံုးသြားၿပီးတဲ့ေနာက္ မန္ခ်ဴးေတြကို ၿပင္ပ က က်ဴးေက်ာ္သူေတြလို႔သတ္မွတ္ခဲ့ေပမဲ့ တရုတ္အမ်ိဳးသားေခါင္းေဆာင္ ဆြန္ယက္ဆင္ က ႏို္င္ငံေတာ္အလံတခုေအာက္ က လူမ်ိဳးစု(၅)စု ဆိုတဲ့အယူအဆကိုဆက္လက္တင္သြင္းခဲ့တယ္။ သမိုင္းကိုေလ့လာႀကည့္ရင္၊ ၁၉၁၂ ခုမွာ ဒီအယူအဆကို စတင္ခဲ့သူ ဟာ ကြင့္(ဂ္) မင္းဆက္အၿပီးတရုတ္သမၼတႏို္င္ငံ ကိုစတင္တည္ေထာင္ခဲ့သူ ယြန္ရွီခုိင္ ( Yuan Shikai) ၿဖစ္တယ္။ ဆြန္ယက္ဆင္ ကေတာ့ တရုတ္ၿပည္ကို ဂ်ာမဏီ နဲ႔ ဂ်ပန္ အင္ပါယာလိုတည္ေဆာက္ဖို႔စိတ္ကူးထားပံုရပါတယ္။ ၁၈၈၄ မွာ Xinjiang
( ဆင္ကီးယန္း) ၿပည္နယ္သစ္ကိုကြင္(ဂ္)မင္းဆက္လက္ထက္မွာစတည္ေထာင္လိုက္ကတည္းက၊ အဲ့ဒီနယ္ေၿမေတြမွာ အေနာက္တိုင္းအယူအဆ
ေတြကိုတင္သြင္းဖို႔ႀကိဳးစားလာလုိက္ကတည္းက တိဘက္ နဲ႔ မြန္ဂိုလူမ်ိဳးစုေတြအတြက္ နယ္ေၿမပိုင္ဆိုင္မႈဆိုင္ရာၿပႆနာေတြက ရႈပ္ေထြး
လာခဲ့တယ္။ ၁၉၁၁ မွာ တိဘက္လူမ်ိဳးစုေတြက ခ်င္ မင္းဆက္ၿပဳတ္က်သြားၿပီးတဲ့ေနာက္၊ တရုတ္ေတြ ရဲ႔သိမ္းပိုက္မႈေအာက္ကေန လြတ္လပ္ေရးေႀကၿငာခဲ့တယ္။ ၿပႆနာက အရင္တံုးက ကိုလိုနီလုပ္ခဲ့တဲ့ ၿဗိတိန္အပါအဝင္ လြတ္လပ္တဲ့ႏိုင္ငံေတြအားလံုး၊ ဘယ္သူကမွ တိဘက္လြတ္လပ္ေရးကိုအသိအမွတ္မၿပဳခဲ့ႀကဘူး။ (၁၉၄၅ မွာ အေမရိကန္ၿပည္ေထာင္စု က တိဘက္ဟာ တရုတ္ႏို္င္ငံ ရဲ႕နယ္ေၿမတခုအၿဖစ္
သတ္မွတ္ထားခဲ့တယ္။) ဒီလိုနဲ႔ “တိဘက္” ဟာ တရားမဝင္လြတ္လပ္တဲ့ႏိုင္ငံ (De facto government) အၿဖစ္ တရုတ္ၿပည္တြင္း
စစ္ကာလမွတေလ်ာက္တည္ရိွေနခဲ့တယ္။
ၿငိမ္းခ်မ္းစြာလြတ္ေၿမာက္မႈ႔ (သို႔) သေဘာတူညီမႈ႔ (၁၇)ခ်က္
၁၉၄၉ ေအာက္တိုဘာ (၁) ရက္ေန႔မွာ တရုတ္ကြန္ၿမဴနစ္ေတြ တရုတ္ၿပည္သူ႔သမၼတ ႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရဖြဲ႔ၿပီးေနာက္တႏွစ္မွာ ၿပင္ဆင္မႈလုပ္မထားႏို္င္တဲ့တိဘက္ႏို္င္ငံ ခ်မ္ဒို (Chamdo)ၿမိဳ႔ ကို စစ္အင္အား ေလးေသာင္းေက်ာ္ နဲ႔ဝင္တိုက္တယ္။ တိဘက္ရဲ႔စစ္အင္အားက
( ၅၀၀၀) ေလာက္ပဲရိွတာ ဆိုေတာ့ တိဘက္ေဒသဆိုင္ရာအစိုးရ က ၿငိမ္းခ်မ္းေရးစာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆိုရတယ္။ တရုတ္ေတြက ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ
လြတ္ေၿမာက္မႈ လို႔ေၿပာေပမဲ့ တိဘက္ေတြဘက္ကတြက္ႀကည့္ရင္ နယ္ခ်ဲ႕တဲ့လူမ်ိဳးေရးသုတ္သင္ရွင္းလင္းမႈ လို႔ဆိုႀကတယ္။
၁၉၅၁ ေမ (၂၃) တရုတ္ၿပည္ပီကင္းၿမိဳ႔ေတာ္မွာ တရုတ္ႏိုင္ငံ ဗဟိုအစိုးရ နဲ႔ တိဘက္ေဒသဆိုင္ရာအာဏာပိုင္ေတြႀကား သေဘာတူညီမႈ စာခ်ဳပ္တခုခ်ဳပ္ဆိုခဲ့တယ္။ အခ်က္ (၁၇) ခ်က္ပါတယ္။ အခ်က္ (၁) မွာ တိဘက္ၿပည္သူေတြဟာမိခင္တရုတ္ၿပည္မႀကီးကိုၿပန္လာသင့္တယ္။ အခ်က္(၂)မွာ တဘက္ေတြဟာတရုတ္လြတ္ေၿမာက္ေရးတပ္မေတာ္ကိုကူညီရမယ္ ဆိုတဲ့အခ်က္ေတြပါဝင္ခဲ့တယ္။ က်န္တဲ့အခ်က္ေတြက ဒလိုင္းလားမား နဲ႔ ပန္ခ်ီယန္လားမား ရဲ႕ အာဏာကိုကန္႔သတ္ေပးထားတဲ့ဟာေတြ၊ တဘက္စစ္တပ္ေတြဟာတရုတ္ၿပည္ကာကြယ္ေရးတပ္မေတာ္ ရဲ႕အစိတ္အပိုင္းအၿဖစ္သတ္မွတ္ထားတာေတြပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အခ်က္ (၇) ၊ (၁၁) နဲ႕ (၁၃) ကိုေတာ့ တရုတ္ကြန္ၿမဴနစ္ပါတီဟာ ေၿပာင္ၿပာင္
တင္းတင္းခ်ိဳးေဖာက္ခဲ့တယ္။ ဒါေႀကာင့္ တိဘက္ဟာ တရုတ္ၿပည္ ရဲ႔အစိတ္အပိုင္း တခုၿဖစ္တယ္ လို႔ေၿပာေနတဲ့ သူေတြ ကိုရင္ဆိုင္ဖို႔
သမိုင္းဆိုင္ရာအခ်က္အလက္ကိုအေဝးႀကီးမသြားခ်င္ရင္၊ တရုတ္ နဲ႔ခ်ဳပ္ဆိုတဲ့ အခ်က္(၁၇) ခ်က္သေဘာတူညီမႈ ကိုကိုင္ၿပီးေၿပာသင့္တယ္။ စာခ်ဳပ္အရ-
အခ်က္ (၇) မွာ--
ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေတြ ရဲ႕ဝင္ေငြေတြကို ဗဟိုအစိုးရဟာအေၿပာင္းအလဲမလုပ္ပါဘူး။ ဘာသာေရးကိုးကြယ္ယံုႀကည္မႈဆိုင္ရာ မူဝါဒေတြကို အစိုးရာကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ပါမယ္ လုိ႔ဆိုတယ္။ ( စဥ္းစားစရာတခုေတာ့ရွိတယ္၊ ဒီအခ်က္မွာ- တရုတ္အစိုးရက “ ႏို္င္ငံေရးအတိုင္ပင္ခံ
ညီလာခံမွ ခ်မွတ္ထားေသာ မူဝါဒ” ဆိုတဲ့စကားလံုး ကိုသံုးထားတယ္။ ညီလာခံကခ်မွတ္ထားတဲ့ ဘာသာေရးယံုႀကည္ကိုးကြယ္မႈ ရဲ႕အတိုင္းအဆကန္႔သတ္ခ်က္က ဘာလဲ။ စကတည္းက တရုတ္ကြန္ၿမဴနစ္ေတြလူလည္က်ထားတာလားေတာ့မသိဘူး။)
အခ်က္(၁၁)မွာ--
တိဘက္လူမ်ိဳးေတြေနထိုင္တဲ့ ေဒသမွာ ၿပဳၿပင္ေၿပာင္းလဲေရးလုပ္ခ်င္တဲ့ အရာမွန္သမွ် ကို တရုတ္ဗဟိုအစိုးရက စြက္ဖက္မႈမလုပ္ပါဘူး။ တိဘက္ေဒသဆိုင္ရာအစိုးရဟာစိတ္ႀကိဳက္ၿပဳၿပင္ေၿပာင္းလဲေရးလုပ္လို႔ရတယ္ လို႔ဆိုတယ္။
အခ်က္ (၁၃) မွာ
တရုတ္အစိုးရဟာ တိဘက္နယ္ေၿမမွာ တရားမွ်တတဲ့ ကုန္သြယ္ေဖာက္ကားမႈကုိလုပ္ပါမယ္။ ၿပည္သူေတြဆီက အပ္တေခ်ာင္း၊ ခ်ည္မွ်ည္တႀကိဳး မွမယူပါဘူးလို႔ ဆိုထားတယ္။
ဒါေပမဲ့တရုတ္အစိုးရဟာ တိဘက္ေတြက ၿပဳၿပင္ေၿပာင္းလဲေရးလုပ္ဖို႔ႀကိဳးစားတိုင္း ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေတြကိုဝင္ဖ်က္ဆီး၊ ေက်ာင္းပိုင္ေငြေတြကို သက္ဆိုင္ရာတရုတ္ရဲေတြကတိတ္တဆိတ္ သိမ္းယူ၊ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြကိုဖမ္းဆီးႏိွပ္စက္၊ တၿပိဳင္နက္တည္း တိဘက္ေဒသထဲ ဟန္လူမ်ိဳးတရုတ္ေတြကို အလံုးအရင္းနဲ႔ အေၿခခ်ခိုင္းၿပီးစီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြကို ဦးစီးခိုင္းၿပီး တိဘက္နယ္ေၿမကိုစီးပြားေရးအရ
ေနာက္ထပ္တခုႀကီးစိုးဖို႔လုပ္တယ္။ ဆိုင္ေတြကိုမီးရိႈ႕တယ္။လုယက္ေနႀကတယ္ လို႔ေၿပာေနသံကို “ မင္းတို႔ ငါတို႔နယ္ေၿမကိုစီးပြားေရးအရက်ဴးေက်ာ္ေနေတာ့ ငါတို႔လုပ္ရမွာပဲ” တဲ့---- က်ေနာ္ --- အေဝးက မႏၱေလး ကုိသတိရေနမိေတာ့---
ဒါေႀကာင့္ တိဘက္အေႀကာင္းကိုၿငင္းရင္ ဒီအခ်က္ေတြကိုေထာက္ၿပသင့္တယ္။ တရုတ္က လူလည္က်ေၿပာင္ေၿပာင္တင္းတင္းခ်ိဳးေဖာက္တဲ့ အရာေတြကိုပါ။ သမိုင္းေတြအေဝးႀကီးကိုၿပန္သြားခ်င္လည္း ရပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒလိုင္းလားမားက ဘာေၿပာေနသလဲ၊ ႏို္င္ငံၿခားေရာက္ေနတဲ့ တိဘက္ေတြ၊ လြတ္လပ္ေရးေတာင္းေနတဲ့သူေတြ ရဲ႕အသံေတြက ဘာလဲ၊ ေသခ်ာတာတခုေတာ့ ရိွတယ္။ ဒလိုင္းလားမားေၿပာေနတဲ့ “ တိဘက္ ကို တရုတ္လက္ေအာက္ကေနလြတ္လပ္ေရးမေတာင္းဆိုခ်င္ပါဘူး၊ ဘာသာေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈ အရလြတ္လပ္ခ်င္တာတခုပါပဲ လို႔ေၿပာေနတဲ့ စကားေတြကို တိဘက္အေရးလႈပ္ရွားသူေတြအတြက္ စိတ္မသက္မသာၿဖစ္ခဲ့ရတယ္။ Free Tibet လို႔ေႀကြးေႀကာ္ခ်င္ရင္ ဒလိုင္းလားမားကို မကိုးကြယ္မွာၿဖစ္မယ္ဆိုတဲ့ တိဘက္ေက်ာင္းသားတေယာက္ရဲ႕ခံစားခ်က္ကို က်ေနာ္စိတ္မေကာင္းစြာႀကားခဲ့ရတယ္။
ေအာင္မိုးဝင္း
0 comments:
Post a Comment